Live televisie: ook voor bedrijven een goed idee

28 juli 2014
Frederik Pot
Dankzij verbeterde technieken is een live televisie maken en uitzenden een reële optie voor corporate communicatie. Wat dacht u van een eigen talkshow of wekelijkse live seminars?

Nog niet eens zo lang geleden was live televisie maken voor bedrijven een onmogelijkheid. Om bijvoorbeeld een talkshow live op te nemen en uit te zenden hadden we een complete vrachtwagen vol apparatuur nodig. Verschillende camera’s op rails (een cameratrein) met ieder een eigen cameraman, geluids- en lichttechnici, een regisseur en dan ook nog iemand die de satelietverbinding regelde.
 
Tegenwoordig is de apparatuur veel compacter, terwijl je er veel meer mee kunt. Het is nu mogelijk om met robotcamera’s te werken die de regisseur vanuit één plek bedient. Graphics kunnen in realtime aan het beeld worden toegevoegd en de satelietwagen is vervangen door een goede internetverbinding.

Persconferenties live streamen

Dit alles zorgt ervoor dat de mogelijkheden voor een bedrijf om live televisie te maken en uit te zenden enorm zijn gegroeid. Dit is heel handig wanneer u bijvoorbeeld verschillende vestigingen heeft. Zo hoeven uw medewerkers zich niet langer vanuit het hele land bij u op het hoofdkantoor te verzamelen, maar kunt u ze live toespreken via een internetverbinding. Dit wordt steeds meer de gewoonte. Een bedrijf als Apple verzorgt haar persconferenties voor een beperkt regionaal publiek, terwijl op verschillende andere locaties in de wereld de pers via een livestream van dezelfde conferentie verslag kan doen.

Live corporate talkshows en seminars

Misschien is een corporate talkshow wel iets voor u? Zo kunt u uw personeel en eventueel stakeholders op een aangename manier kennis laten maken met verschillende personen die in uw bedrijf werken en met onderwerpen die voor uw bedrijf van belang zijn.
Een talkshow is ook uitermate geschikt voor kennisoverdracht. Door experts uit te nodigen kunt u uw personeel op laagdrempelige wijze kennis laten maken met essentiële vakkennis. Een stap verder gaan educatieve live seminars, waarbij u diverse interne en externe experts uitgebreid laat vertellen over hun kennisgebied.

Interactie

Het bekijken van live videomateriaal is natuurlijk een passieve bezigheid. Om uw publiek meer betrokken te laten zijn met uw live presentatie, is het mogelijk om interactie toe te passen. Zo kunt u uw kijkers bijvoorbeeld polls laten invullen of de mogelijkheid geven om vragen te stellen aan een gast. Hiervoor zijn verschillende software-oplossingen beschikbaar.